نماد سایت سایت معرفی شهرستان شهرضا – شهرضا اینفو

زمین گردشگری شهرستان شهرضا

مقدمه

ژئوتوریسم :

گردشگرى آگاهانه  در طبیعت با هدف تماشا و شناخت پدیده ها وفرآیندهاى زمین شناختى و آموختن نحوه شکل گیرى وسیل تکامل آنهاست.

زمین‌گردشگری یا ژئوتوریسم (به انگلیسی: Geotourism)‏ از دو بخش ژئو و توریسم تشکیل شده‌است بخش ژئو جاذبه‌های زمین شناسی، ژئومورفولوژی و میراث معدن‌کاری را شامل می‌شود و بخش توریسم آن به عنوان موضوعی چند رشته‌ای، تمامی زیرساختهای صنعت گردشگری از جمله تفسیر، مدیریت، اقامت، تورها و… شامل می‌شود و برخلاف اکوتوریسم که جاذبه های طبیعت جاندار را در مرکز توجه قرار داده است، این صنعت بطورکلی با جاذبه های طبیعت بی جان سروکار دارد . مخاطبان ژئوتوریسم نه تنها متخصصان و کارشناسان زمین شناسی و ژئومورفولوژی، بلکه گردشگران عادی و علاقمندان طبیعت هستند. در جریان فعالیت‌های ژئوتوریسمی، بازدیدکنندگان ضمن بازدید از پدیده‌های زیبا و ویژه زمین شناسی و ژئومورفولوژی، با مبانی پیدایش آنها آشنا شده اهمیت وجودی آنها را درمی‌یابند.

زمین گردشگری شهرستان شهرضا

شهرستان شهرضا به لحاظ جاذبه های گردشگری زمین شناسی از قابلیت های مناسبی برخوردار است. هر چند تاکنون مطالعه جامع و کاملی در رابطه با معرفی جاذبه های زمین گردشگری شهرضا صورت نگرفته اما جایگاه زمین شناسی و زمین ساختی منحصر به فرد این منطقه موجب گردیده تا پدیده های شاخص زمین شناسی را در این پهنه شاهد باشیم. شهرستان شهرضا از نظر تقسیم بندی پهنه های زمین ساختاری ایران در پهنه سنندج- سیرجان واقع گردیده است. از نظر ‍‍ژئومورفولو‍یکی عمده ارتفاعات منطقه در سمت جنوب ، جنوب غرب و غرب منطقه واقع گردیده و از سمت شمال شرقی به دشت های کواترنری محدود می شود.

از جاذبه های زمین گردشگری شهرضا میتوان به موارد زیراشاره کرد :

 

غار شاه شکر:

در مسیر شهرضا به سمیرم واقع شده، در دهانه غار زنجیری به بلندی ۵۰ متر در سنگ بسته شده، که هر کس بخواهد وارد شود، باید همانند پایین رفتن از چاه، دست به زنجیر بگیرد و پایین رود. محوطه غار مکانی مقدس است که مردم در آن جا شمع روشن می کنند و به راز و نیاز می پردازند.

 

غار شاه قنداب:

یکی از غارهای منحصر به فرد ایران غار شاه قندابه که در فاصله ۵۷ کیلومتری جنوب شرق شهرستان شهرضا و ۳۵ کیلومتری غرب رامشه واقع شده. این غار در کوه شاه قنداب و در ارتفاع ۲۱۲۴ متری از سطح دریا قرار داره و یک دهانه داره. طول کلی غار ۴۳۹متر و عمق غار هم ۱۲متره، شاه قنداب به باور مردم محلی، مکانی مقدسه و داستان های عجیبی هم درباره آن نقل شده. بر اساس یکی از این باورها دو ستون سنگی مینه غار جایگاه عبور خضر نبی(ع)بوده، و یا بر اساس روایتی دیگر هر کس شبی رو در این غار بیتوته کنه به مراد دل رسیده و دعاهای وی مستجاب می شه. غار زیبای شاه قندآب یکی از غارهای دیدنی استان اصفهان به شمار میاد. تا دهانه غار ۳۰ دقیقه کوهپیمایی در شیبی نسبتا ملایم نیاز داره. در درون این غار دو سنگ قندیل بسیار زیبا از سقف تا کف غار کشیده شده .درون غار چشمه ای قرار داره که آب آن قابل شرب نیست. بر سقف چشمه اشکال مختلف زیبایی همانند پوست ببر قرار داره. غار آهکی شاه قنداب در رخ نمودهای دوره کرتاسه و اواخر دوره دوم زمین شناسی واقع شده.

غارشاه قنداب شهرستان شهرضا

کوه دامزاد شهرضا

در حدفاصل شرقی شهرضا رشته کوهی از کوه‌های زاگرس به نام «دامزاد» یا در گویش محلی «دُملا» قرار دارد. طول این کوه از شمال به جنوب ۳۰ کیلومتر و از مشرق به مغرب ۲۵ کیلومتراست و حدود ۱۸۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

چشمه سیب- شهرستان شهرضا-عکاس مصطفی جهانمردی

این کوه دارای سه چشمه به نامهای چشمه لوی، چشمه سیب و چشمه آب دروغ زن ویک غار به نام غار شاه قنداب است که این غار در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرضا قرار دارد.

سفره های آب زیرزمینی تصویر-مربوط به یکی ازقنات شهرستان شهرضا

رشته کوه شتری که درزمان قدیم براساس سایه کوه شتری ،کشاورزان وکارگران ساعت کاری خود راتنطیم می کردند ووقتی سایه کوه روی زمین پهن می شد می گفتند شترمردگی و کشاورزان دست از کار می کشیدند.

                 کوه توتیک-ازجاذبه های زمین گرشگری شهرضا

نقشه زمین شناسی شهرستان شهرضا

محقق: عمادالدین منصف

خروج از نسخه موبایل
رفتن به نوار ابزار