نماد سایت سایت معرفی شهرستان شهرضا – شهرضا اینفو

مسجدنو

این مسجد با معماری ایرانی مربوط به دوره ی صفویه با مساحتی در حدود هزار متر مربع از دو شبستان اصلی واقع در قسمت غربی مسجدو با سقف ضربی ساخته شده است شبستان اصلیاین بنای تاریخی مذهبی برروی ۹ستون سنگی که پایه آنها برای استحکام بیشتر زیر ستون های از ساج استفاده شده وهر ستون از سه قطعه تشکیل شده استواراست دراین بنای تاریخی همچنین مناره ای به ارتفاع ۱۲ متربه چشم می خورد که سی سال قبل بازسازی شده است محراب مسجد بصورت مقرنس کاری تزئین شده و مصالح به کار رفته در این بنا که باعث استحکام آن گردیده است .

در قسمت شرقی مسجد حیاتی است با ایوان آجری که قسمت شمالی آن را تشکیل داده و دارای شبستانی کوچک و محرابی تزئین شده می باشدوکف حیاط مسجد دارای سنگ فرش قدیمی بوده و شبستان نیز دارای سنگ فرش کاشی می باشد

از دیگر آثار بجا مانده در این بنای تاریخی ۹ ستون سنگی که از سه قطعه تشکیل شده ، ۸ ناودان سنگی و سنگ آبی است که مربوط به سال ۱۱۳۰ هجری قمری و باقی مانده از دوره قاجار می باشد .

گفتنی است در سال ۱۳۷۷ بر اثر ترکیدن لوله آب شهری کل شبستان مسجد را آب فراگرفته که به همت مردم ، مسئولین شهر و میراث فرهنگی تعمیرات اساسی در این مسجد انجام و تونلی به ارتفاع چهار متر با دیواره آجری ، جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت و تخریب مسجد حفرگردید .

در قسمت انتهای شبستان زمینی بوده که در قدیم برف انداز شبستان می گفتند و در سال ۱۳۷۰ به به همت افراد خیر قسمت برف انداز جزئی از شبستان شده که در حال حاضر به عنوان آبدارخانه استفاده می شود .

امامان جماعت مسجد در طول سالیان گذشته از نوادگان مرحوم شیخ محمد هادی فرزانه از علمای بزرگ شهر معروف به حکیم فرزانه بوده که خیابان مقابل مسجد با همین نام می باشد .

درپایان شایان ذکر است که با توجه به قدمت این بنای تاریخی مرمت فضای بیرونی این بنا ضروری است که می طلبد مسئولین سازمان میراث فرهنگی در این زمینه توجه بیشتری داشته باشد .

شبستان مسجدنو

شبستان مسجدنو

محراب شبستان مسجدنو

راهرومسجدنو

مناره مسجدنو

عکاس:مهردادادهمی

خروج از نسخه موبایل
رفتن به نوار ابزار