استاد منوچهر نعیم

استاد «منوچهر نعیم» (متولد سیزدهم تیرماه ۱۳۱۵ هـ . ش)

چهره فرهنگی، مدیر و شاعر

دبستان و مرحله اول دبیرستان را در مدرسه خیام و دبیرستان سپهر گذراند و برای ادامه تحصیل به دبیرستان البرز تهران رفت.در سال ۱۳۳۴ پس از اخذ دیپلم در آموزش و پرورش شهرضا استخدام شد و در دبیرستان به تدریس پرداخت.

استادمنوچهر نعیم

از کلاس پنجم ابتدایی به سرودن شعر با تخلص “خرد” پرداخت. وی در رشته زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه اصفهان فارغ‌التحصیل شد. در امتحان بورس (فول برایت) با رتبه یک عازم آمریکا شد. در دانشگاه «جرج تاون» واشینگتن در کلاس‌های آموزشی و تخصصی زبان انگلیسی شرکت کرد و دوره تکمیلی آن را به دعوت شورای فرهنگی بریتانیا در لندن گذراند و با کوله باری از علم و اندیشه نوگرایی جهت اعتلای شهر و دیارش به وطن بازگشت در حالی که در آن جا بسیار مشتاق بودند که بماند و موقعیتی عالی را کسب کند.

در سال۱۳۴۲ علاوه بر تدریس در دبیرستان‌های شهرضا در سمت دبیر اجرایی کمیته ملی پیکار با بی سوادی خدمت کرد.

از سال ۱۳۴۹ به معاونت آموزش و پرورش شهرضا منصوب شد و تا موقع بازنشستگی به درخواست خودش در این سمت و سرپرستی اداره انجام وظیفه کرد.

علاوه بر آن به مدت هشت سال به صورت افتخاری مدیر عامل شیر و خورشید شهرضا بود. به دلیل حجم کار و مسوولیت زیاد و فشاری که بر سلامتی اش وارد شد به تجویز پزشکان چند سالی را به استراحت پرداخت و از سال ۱۳۶۴ در دپارتمان زبان دانشگاه آزاد و پیام نور کرج به تدریس پرداخت.

تا کنون کتاب «نوبهار خرد» گزیده‌ای از اشعار او و «گلچینی از گلستان شعر و ادب شهرضا» از آثار او منتشر شده است. شماره دوم «گلچینی از گلستان شعر و ادب شهرضا» نیز در سال ۱۳۹۴ منتشر  شد.

استاد «منوچهر نعیم» در بیست و پنجم اسفند ماه ۱۳۸۷ عاشقانه و سبک‌بار به دیدار معبودش شتافت.

استاد آشفته در سوگ او چنین سروده است :

گلزار بهار بی خزان است این جا

پیوسته نسیم گلفشان است این جا

ذوق و ادب و دانش و اخلاق و مقام

گنجی است که درخاک نهان است این جا