تأسیس دبیرستان در شهرضا

کارکنان ودبیران وتعدادی از دانش آموزان دبیرستان سپهر سال۱۳۲۵

تأسیس دبیرستان در شهرضا

در قانون اساسی معارف ایران سال ۱۲۹۰ هجری شمسی از نظام متوسطه نامبرده شده است .
اما در سال ۱۳۱۳ شمسی با تصویب مجلس، دوره های تحصیلی ایران شامل شش سال دوره ابتدایی، سه سال دوره اول متوسطه و سه سال دوره دوم متوسطه تعیین شد . دوره اول متوسطه به سیکل اول و دوره دوم متوسطه به سیکل دوم معروف شد و عمدتاٌ در دو رشته علمی و ادبی، خدمات آموزشی ارائه می‌شد .
تحصیلات متوسط مجانی نبود و دانش آموزان دبیرستان های دولتی باید شهریه بپردازد، ولی مبلغ آن بسیار ناچیز بود .
با گسترش مدارس ابتدایی در شهرضا به خصوص از سال ۱۳۰۰ به بعد دانش آموزانی که دوره شش ساله ابتدایی را به پایان می رساندند برای تحصیل در دوره بالاتر با مشکل مواجه می‌شدند و اکثر دانش آموزان، تحصیل بالاتر را رها کرده و به کار مشغول می شدند،  به ویژه که اکثر خانواده ها برای انجام امور کشاورزی نیاز به نیروی کار داشتند. اگر وضعیت اقتصادی خانواده ها اجازه می داد دانش آموزان برای ادامه تحصیل به اصفهان می رفتند . گسترش مدارس در سطح شهرستان شهرضا تقاضا برای تأسیس دوره های آموزشی بالاتر را مطرح ساخت. و رئیس معارف شهرضا به کرات تقاضا هایی مبنی بر ایجاد سیکل اول متوسطه در شهر ضا به وزارت معارف و رئیس معارف اصفهان فرستاد . سرانجام در بهمن‌ماه سال ۱۳۱۵ شمسی با تأسیس کلاس اول متوسطه و آن هم به صورت ملی و ضمیمه دبستان خیام موافقت گردید .
این دبیرستان به نام شاه رضا و سپس سپهر نامیده شد .

تأسیس دبیرستان- دبیرستان سپهر- صد فصل رویش

منبع تصویر: آقای محمد رضا آقاخانی

در سال ۱۳۱۵ شمسی علیرضا خان کیان به منظور ساختمان یک باب به دبیرستان پسرانه قطعه زمینی به مساحت تقریباً ۲۰۰۰ مترمربع واقع در خیابان خیام شهرضا (شهید بهشتی فعلی) به فرهنگ واگذار نمود .
و ۱۲۰۷ مترمربع زمین مجاور آن را نیز اداره فرهنگ خریداری و شروع به ساختمان محل دبیرستان نمود .
در سال ۱۳۱۶ شمسی این ساختمان خاتمه یافت. مساحت قسمت زیربنا ۱۰۵۳ متر مربع و دارای ۱۲ اتاق و یک سالن بود . مهرماه ۱۳۱۶ شمسی کلاس های اول و دوم متوسطه به صورت دولتی و رسمی در عمارات نوبنیاد دبیرستان سپهر (شهید رجایی فعلی) تشکیل شد و چند نفر دبیر از طرف اداره فرهنگ اصفهان برای تدریس و تحت ریاست آقای سید معصوم نیری نماینده فرهنگ شهرضا، استخدام گردیدند .

 

در سال ۱۳۱۷ شمسی کلاس سوم با هفت نفر دانش آموز، تشکیل گردید . از سال تحصیلی ۱۳۱۹- ۱۳۱۸ شمسی ریاست دبیرستان به عهده آقای حسن معین زاده نماینده وقت فرهنگ بود .

آقای -حسن معین زاده- نماینده فرهنگ و رئیس دبیرستان

در سال تحصیلی ۱۳۲۶- ۱۳۲۵ شمسی ، حسن معین زاده نماینده فرهنگ و رئیس دبیرستان و آقایان علی اکبر تقوی دبیر فیزیک و شیمی، علی فرزانه دبیر ریاضیات و خط، حسن میر بد دبیر ادبیات، محمدعلی بهرامی دبیر هندسه و تاریخ و جغرافیا، حسن مشکوه دفتردار، محمدعلی منشگر دفتردار و دبیر تعلیم خط ، عباس قلی آقابایی و اسدالله عطایی خدمتگزاران این آموزشگاه بودند .
درامد ماهیانه رئیس دبیرستان ۲۳۰۰ ریال و سایر کارکنان به این ۱۹۸۰ ریال تا ۱۹۰ ریال بود .
در این سال دانش آموزان که مایل به گذراندن کلاس چهارم و پنجم و ششم متوسطه با گرایش رشته های علمی، ادبی و یا بازرگانی بودند، باید برای ادامه تحصیل به اصفهان مراجعت می‌کردند. در این سال این آموزشگاه یک تیم والیبال و کتابخانه با صد جلد کتاب داشته است .
در آبان ۱۳۲۸ شمسی بنا به پیشنهاد اداره فرهنگ شهرستان شهرضا و پیگیری مسئولین وقت و مساعی آقای امامزاده (رئیس وقت معارف اصفهان) کلاس چهارم متوسطه دایر گردید .
از آن تاریخ به بعد تحولات محسوس و ترقبات قابل ملاحظه در فرهنگ این شهرستان پیدا شد. در این زمان ریاست دبیرستان به عهده آقای علی اصغر اعتمادی رئیس فرهنگ محول گردید .


در سال بعد یعنی سال۱۳۳۰- ۱۳۲۹ شمسی، دبیرستان پنج کلاس شد و اولین امتحان دیپلم در شهرضا انجام گردید.

آقای عبدالعلی گویا ریاست فرهنگ

در این سال به دستور آقای عبدالعلی گویا ریاست فرهنگ، کفالت دبیرستان به آقای خلیل الله همت لیسانسه ی ریاضی سپرده شد . در ضمن محل اداره فرهنگ که تا این زمان ضمیمه دبیرستان سپهر بود مجزا و محل کرایه ای ( ساختمان عباس اعتدالی) منتقل گردید . در سال ۱۳۳۰ – ۱۳۲۹ شمسی نادر وزین پور لیسانسه ادبیات کفالت دبیرستان را عهده دار شد . و سال ۱۳۳۲ – ۱۳۳۱ شمسی به مدت دو سال آقای ابوالحسن طبیب زاده رئیس دبیرستان بود . در این سال کلاس ششم طبیعی در دبیرستان افتتاح و به این ترتیب دبیرستان به صورت کامل در آمد و سال تحصیلی ۱۳۳۵ – ۱۳۳۴ شمسی آقای مصطفی باستانی لیسانسه ی فیزیک رئیس و آقای قدسی لیسانسه ی شیمی ناظمی دبیرستان بودند. در سال تحصیلی ۱۳۳۵ ۳۶ آقای مصطفی دبیرستان شد(۱) .
پی نوشت:

۱- کتاب صد فصل رویش – صفحه۳۳