روستای هو نجان روستایی کهن دردل کوه

روستای هو نجان از توابع شهرضا که در ۶۰ کیلو متری و جنوب شرقی شهرستان واقع شده است . از شمال به روستای اسفرجان از سمت جنوب به کوه معروف علی جوق و منطقه حنا واز شرق به رودخانه تنگ چاییده  و کوه ایزد خواست و از غرب به گردنه خروس گلو و جاده سمیرم به شهرضا و کهرویه محدود است .

هونجان دارای زمستان های سرد و بهار و تابستان های معتدل است . در فصل بهار و تابستان با توجه به آب و هوای خوب پذیرای مسافران از شهر ها و نقاط مختلف می باشد . تفرجگاه های معروف می توان به زر چشمه و بیشه های مسیر رودخانه  و آبکا که دارای آب معدنی است اشاره کرد . در فصل های بهار و تابستان با توجه به ییلاقی بودن منطقه همه ساله پذیرای ۳۵۰ خانوار عشایری می باشد .

آداب و رسوم ماه محرم و صفر این روستا که در نوع بی نظیر است . مراسم ازدواج با استفاده از ساز و ناقاره محلی در مدت دو روز با در آوردن عروس در روز اول و داماد در روز دوم و رسم چوب بازی تا منزل داماد که مردم آن را همراهی  می کنند و در عصر روز دوم با مراسمی داماد را اصلاح می نمایند که بستگان و دوستان داماد با ریختن پول و هدایایی تا زمانی که سلمانی مشغول انجام اصلاح می باشد به پایکوبی  می پردازند .

مذهب همه مردم روستا شیعه الثنی عشری است و با زبان ترکی صحبت می کنند .

وجه تسمیه :

در مورد وجه تسمیه این روستا مرحوم دکتر معین در جلد ششم فرهنگ معین در صفحات ۲۳۱۳ و ۲۳۱۴ چنین نگاشته است که هون نام قبیله ای از قبایل ترک (ژلو تاتار )که از حوالی شمال آسیا است که به نقاط دیگر مانند شمال چین و صحراهای مغولستان و دشت های ترکمنستان و ایران  کوچ کرده و انتشار یافته اند. کلمه هون بعدها به هونان و بعد از آن هونجان تبدیل شده است .

سابقه تاریخی :

به چند مورد می توان درباره ای قدمت و سابقه ای این روستا اشاره نمود که دارای اسناد و مدارک مستند می باشد  که قدمت این روستا به قرون قبل از اسلام می رسد .از آثار اسلامی این روستای کهن می توان به مورد زیر اشاره نمود:

۱) باقی مانده قلعه غازیان (جنگجویان) که در زمان مغول ساخته شده و بر اثر حوادث طبیعی تخریب شده است.

۲) سند مالکیت از زمان شاه عباس که یک نفر را مامور جمع آوری مالیات از این روستا نموده که دارای اسناد و مدارک مستند می باشد که قدمت این روستا را به قرن چهارم و پنجم هجری میرسد.

۳)  سنگ قبر های موجود از زمان زرتشتیان ؛احتمالا روستاهای هونجان واسفرجان درزمان قدیم دراصل یک روستا بودند که با وجود رودخانه زرچشمه پرآب،یک منطقه آباد واستراتژیک بوده است.

۴) سند خرید و فروش املاک که در زمان صفویه صورت گرفته  وهم اکنون موجود می باشد.

۵) ساختمان قدیمی که  ۳۵۰ سال پیش ساخته شده و تاریخی ترین حکاکی شده است و از تاریخ روستا است که به قلعه اسماعیل کنی معروف است .

۷) مسجد جامع با ۲۸۰ سال قدمت تاریخی .

۸) یک تخته قالی موجود در موزه ای لور پاریس  بنا بر اظهار یکی از محققین دانشگاه اصفهان .

۹)  قالی کخا بافت که در موزه  آستان قدس رضوی .

۱۰)  باقی مانده ساختمان حمام قدیمی که بنا بر دستور فتحعلی شاه قاجار احداث شده که سند ان موجود است و۳۶ تومان هزینه ای ساخت شده است و این حمام بخاطر این که حاکمان در فصل ییلاق مدتی را در منطقه زر چشمه  در جایی که بنام (یوردشاه) معروف است. اطراق می نموده  به خاطر شکار نیاز به حمام داشته دستور میدهد که فردی به نام قاسم خان معروف به(قاسم خان قبا زر) مامور میشود که این حمام را بنا نماید .

۱۱) کشف تعدادی ظروف سفالی و اشیاء دیگر از قلعه های قدیمی .

منطقه شنک روستای هونجان

رودخانه زرچشمه هونجان

 رودخانه زر چشمه هونجان

 رودخانه زر چشمه هونجان

 

خانه سلطان محمد

خانه تاریخی احتشامی درروستای هونجان

برج دیدبانی مشرف به روستای هونجان

 آثار باقیمانده از دوران  حکم‌رانی سلسه قراختاییان، در شهرستان شهرضا است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید