معرفی کتابخانه های عمومی شهرستان شهرضا

کتابخانه علامه طباطبایی شهرضا

کتابخانه علامه طباطبایی شهرضا:

تاسیس کتابخانه در شهرضا به سالهای ۱۳۲۰بر می گردد و از سال ۱۳۴۳کتابخانه عمومی فرهنگ بطور رسمی آغاز بکار کرد، در سال ۱۳۴۷کتابخانه شماره ۲ تاسیس گردید۰ کتابخانه علامه طباطبائی شهرضا در سال ۱۳۵۹ از ادغام ۲ باب کتابخانه (عمومی فرهنگ  و شماره ۲) در مکان فعلی  افتتاح و به نام علامه طباطبائی مزیّن گردید ، در سال ۱۳۷۴ بدنبال پی گیریهای مستمر، قطعه زمینی به مساحت ۳۵۰ متر مربع که در مجاورت کتابخانه بود خریداری و امکان توسعه کتابخانه فراهم گردید.کتابخانه علامه طباطبایی دارای ۱۰۵۳ متر مربع مساحت و ۱۵۹۳ متر مربع زیربنا می باشد . در این کتابخانه بیش از ۴۳۰۰۰ نسخه کتاب در موضوعات مختلف  موجود می باشد و در حال حاضر این کتابخانه با بخش های مخزن، سالن مطالعه خواهران و برادران، مرجع، نشریات، بخش کودک و گنجینه آثار مفاخر و  نویسندگان شهرضا با ۶۰۰ نسخه عنوان کتاب در حال خدمت رسانی به مردم شهرضا می باشد.

کتابخانه علامه طباطبایی شهرضا

کتابخانه علامه طباطبایی شهرضا

کتابخانه دکتر امینی:

دکتر خلیل الله امینی استاد دانشگاه تهران، در سال ۱۳۸۱در راستای سنت حسنه وقف این کتابخانه را که دارای ۳۶۲ متر مربع مساحت و ۳۰۸ متر مربع زیربنا است به نهاد کتابخانه های عمومی واگذار نمودند و هم اکنون دارای ۱۷۰۰۰نسخه کتاب در موضوعات مختلف است . نکته قابل اهمیت این است که خانواده مرحوم دکتر امینی کتابخانه شخصی دکتر را  که شامل  ۱۰۰۰ نسخه کتاب بود در سال ۱۳۹۲  به کتابخانه اهدا نمودند.این کتابخانه  با  بخش های مختلف ازجمله بخش مخزن ،کودک و نوجوان ،نشریات و… فعالیت می نماید.

کتابخانه دکتر امینی

کتابخانه شهید همت:

کتابخانه شهید همت با مساحت ۸۲۸ و زیر بنای ۶۷۵ مترمربع، در طبقه  زیرین  مجموعه فرهنگی محمد رسول الله قرار دارد و توسط  حاج علی اکبر همت پدر شهید همت در سال  ۱۳۸۴ به نهاد کتابخانه های عمومی  واگذار گردید. سردار شهید همت فرمانده لشکر ۲۷ رسول الله در سال ۱۳۶۲ در جزیره مجنون به درجه رفیع شهادت نائل آمد این کتابخانه دارای ۱۷۴۰۰ نسخه کتاب در موضوعات گوناگون و  دارای بخشهای کودک، نوجوان، نشریات و دفاع مقدس و همچنین سالن مطالعه  بزرگی است  که مخصوص خواهران بوده  و عموم مخاطبین  می توانند از منابع  ان استفاده نمایند. منابع کتابخانه با موضوعات  گوناگون می توانند مراجعین را در رسیدن به اهداف مورد نظر یاری نمایند.عمده موضوعات موجود در کتابخانه شامل: کلیات، فلسفه، روانشناسی، دین، علوم اجتماعی، زبان، علوم خالص، علوم عملی،هنر، ادبیات، تاریخ و جغرافیا می باشد.

کتابخانه ریحانه النبی سروستان:

کتابخانه ریحانه النبی سروستان به عنوان نخستین کتابخانه و سالن مطالعه مسکن مهر در فاز ۴ منطقه سروستان و طبقه فوقانی مسجد ریحانه النبی با زیر بنای ۸۵۰ متر در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸با حضور مسئولین استانی و شهرستانی  افتتاح و به نهاد کتابخانه های عمومی کشور بصورت حق انتفاع واگذار گردید. این کتابخانه توسط شرکت تعاونی مسکن شهرضا احداث و با مساعدت مدیریت محترم  کانون فرهنگی آموزش (قلمچی) تجهیز و در خدمت اهالی فرهنگ دوست منطقه قرار گرفت. کتابخانه دارای دو سالن بزرگ مطالعه مخصوص خواهران و برادران می باشد. بخش کودک کتابخانه با فضایی بالغ بر ۱۱۰ متر مربع با برگزاری کلاس های نقاشی، اوریگامی و قصه گویی پذیرای اعضای کودک و نوجوان منطقه می باشد. همچنین این مجموعه تعامل ویژه ای با دانش آموزان مدارس  منطقه  سروستان در برگزاری برنامه های فرهنگی دارد. این کتابخانه با بیش از۷۰۰۰ نسخه کتاب بزرگسال  و ۱۵۰۰ نسخه کتاب کودک تنها کتابخانه محله سروستان شهرضا می باشد.

کتابخانه ریحانه النبی سروستان

کتابخانه علامه دهخدا منظریه:

در سال ۱۳۹۰ با برگزاری جلسات انجمن کتابخانه ها و مصوبه تاسیس کتابخانه در شهر منظریه ۵۵۰متر زمین از سوی شهرداری منظریه به نهاد کتابخانه های عمومی  کشور واگذار گردید. که طی سال های  ۱۳۹۱ الی ۱۳۹۹ مراحل احداث پروژه با اجرای شهرداری منظریه تکمیل گردید، همچنین با هدف گسترش و توسعه محوطه  مجموعه ۲۵۰۰ متر زمین  جهت پارک مطالعه به زمین مذکور از سوی شهرداری منظریه نیز اضافه گردید وبه عنوان اولین باغ کتاب استان افتتاح شد. برای ساخت این مجموعه اعتباری بالغ بر ۷ میلیارد تومان توسط شهرداری منظریه هزینه گردید و توسط اداره کتابخانه های عمومی شهرستان نیز از نظر سخت افزار و نرم افزار و تجهیزات کتابخانه ای و منابع تجهیز گردید. این کتابخانه در حال حاضر  دارای ۷۰۰۰ نسخه  کتاب در موضوعات مختلف  بوده و با دارا بودن سالن مطالعه بانوان وآقایان، بخش نشریات، بخش کودک ، بخش مرجع و کمک درسی در خدمت علاقمندان به مطالعه می باشد.

 

 

کتابخانه عمومی  و فرهنگسرای خمینی آباد شهرضا:

در سال  ۱۳۹۵ طی درخواست رییس شورای اسلامی  شهرضا  و موافقت شهرداری  و مصوبات شورای اسلامی طرح افتتاح کتابخانه در محله خمینی آباد به اداره کتابخانه های عمومی شهرضا ارائه گردید وبا برگزاری جلسات و پیگیری اداره کتابخانه های عمومی شهرستان  ساختمان کتابخانه از سوی شهرداری به مدت ۳۰ سال بصورت حق انتفاع به نهاد کتابخانه های عمومی کشور واگذار و در سال ۱۴۰۰ کتابخانه به بهره برداری رسید. این کتابخانه در حال حاضر باحدود ۴۰۰۰جلد کتاب ،یکی از کتابخانه های عمومی شهرستان شهرضا به شمار می آید.

این کتابخانه با زیر بنای ۴۰۶ متر  در ساختمان ۲ طبقه ای در محله خمینی آباد فرعی ۲۲ واقع شده و به عنوان کتابخانه و فرهنگسرا در خدمت همشهریان عزیز می باشد.همچنین دارای بخش های گوناگون ازجمله مخزن ،بخش کودک و نوجوان ،نشریات و سالن مجهز برای عموم مخاطبین می باشد.

کتابخانه عمومی شهید محمد باقر صدر روستای اسفرجان:

کتابخانه عمومی شهید محمد باقر صدر اسفرجان با متراژ ۱۲۰۰ متر مربع در سال ۱۳۶۱ در روستای اسفرجان  تاسیس و در سال ۱۳۸۷ تعمیر و بازسازی گردید. این کتابخانه با گنجینه ای غنی بالغ بر ۱۸۰۰۰ نسخه کتاب همه روزه آماده ی خدمت رسانی به اعضای کتابخانه است.بخش های این کتابخانه شامل بخش کودک ؛بخش نشریات ،بخش کمک درسی ،نوسوادان،دیداری شنیداری می باشد.در این کتابخانه گنجینه ۱۶ نفر از  مفاخر و نویسندگان روستا با ۷۰ اثر از اثار ایشان  قرار دارد که خود از افتخارات  ادبی و فرهنگی آن روستا می باشد.

 

 

کتابخانه عمومی حاج کرمعلی مهدیان مارانی روستای قصر چم:

کتابخانه عمومی حاج کرمعلی مهدیان مارانی در سال ۱۳۹۴ توسط خیر محترم حاج کرمعلی مهدیان مارانی با اعتباری بالغ بر چهارمیلیارد ریال در راستای محرومیت زدایی از روستای قصرچم با مساحتی بالغ بر ۳۶۰ متر مربع احداث و در سال ۱۳۹۷ به نهاد کتابخانه های عمومی واگذار گردید و بعد از افتتاح به اهالی فرهنگ دوست روستا ارائه خدمات می نماید . این کتابخانه در طبقه فوقانی حسینیه بیت العباس روستا واقع شده است و به عنوان مرکز فرهنگی روستا ارتباط تنگاتنگی با مدارس روستا دارد. کتابخانه  بیش از ۵۵۰۰ نسخه کتاب دارد و  همچنین دارای بخش های مخزن، سالن مطالعه، کودک، نشریات و مرجع می باشد . لازم بذکر است  بخشی از تجهیزات آن از سوی خیر ارجمند  و بخشی دیگر توسط مدیریت محترم  کانون فرهنگی آموزش( قلمچی) به کتابخانه اهدا گردید.

محقق:عماد الدین منصف