هنرمند ارجمند کریم طاهری-نوازنده ساز تنبک

نام ونام خانوادگی:کریم طاهری

سال تولد: ۱۳۳۷

مدرک تحصیلی: دیپلم

بنده کریم طاهری متولد ۱۳۳۷ شهرستان شهرضا هستم. خرداد ۱۳۵۵ موفق به اخذ دیپلم طبیعی از دبیرستان سپهر آن زمان شدم. از کودکی علاقه‌ی فراوانی به تنبک و نواختن آن داشتم و با هر وسیله‌ای که صدای شبیه به صدای تنبک از آن استخراج می‌شد به تقلید از صدای موسیقی رادیو یا نوار کاست می‌پرداختم تا خودبه خود و بدون مربی تا حدودی شبیه نوازندگانی که از آن‌ها تقلید می کردم تنبک می‌نواختم. همیشه آرزویم این بود که توسط یک مربی به طور اصولی و صحیح نوازندگی تنبک را یاد بگیرم اما متأسفانه در آن تاریخ در شهرضا کسی نبود که آرزویم را برآورده کند و امکان رفتن به اصفهان یا تهران هم برایم فراهم نبود.   بعد از اخذ دیپلم به خدمت مقدس سربازی رفتم و خاتمه‌ی سربازیم با شروع انقلاب مصادف شد و باز هم نتوانستم از معلمی استفاده کنم ،چرا که مراکز تدریس موسیقی در اوایل انقلاب تعطیل بود تا بالاخره در سال ۱۳۶۳ موفق شدم در هنرستان موسیقی اصفهان ثبت نام کنم و اولین معلم من آقای مجید حسابی بود. بعد از مدتی به کلاس آقای جمشید محبی راه یافتم و از ایشان بسیار آموختم و ارتباطمان دوستانه شد، سرانجام از ابتدای سال ۱۳۷۵ به مکتب معلم بزرگ تنبک نوازی ایران استاد بهمن رجبی راه یافتم و بسا نیاموخته‌ها و ریزه‌کاری‌ها از ایشان آموختم. در پایان سال ۱۳۷۷ موفق به اتمام پنج دوره‌ی (ابتدایی، متوسطه، عالی، فوق عالی، دونوازی) مکتب ایشان شدم و تا این تاریخ هنوز کماکان شاگرد ایشان هستم و خواهم بود.

همیشه می‌خواستم معلم باشم تا نوازنده، به همین دلیل از نیمه‌ی دوم سال ۱۳۶۵ به طور خصوصی کارم را شروع کردم. در سال ۱۳۶۷ هنرستان موسیقی‌ای در شهرضا تأسیس شد که بنده معلم تنبک بودم که متأسفانه چند هفته‌ای بیشتر دوام نیاورد و هنرستان تعطیل شد. در سال ۱۳۷۴ توسط اداره‌ی ارشاد، هنرکده‌ی صبا- که بنده خود یکی از دست‌اندرکاران اولیه‌ی آن بودم تأسیس شد و کارم را در کنار بقیه‌ی دوستان در رشته‌های دیگر ادامه دادم و بعد از مدتی به دلایلی کارم با هنرکده قطع شد اما تدریس خصوصی ام ادامه داشت تا سرانجام در سال ۱۳۸۰ با تأسیس آموزشگاه موسیقی نکیسا به عنوان معلم تنبک کارم را در این آموزشگاه ادامه دادم که تا این تاریخ به قوت خود باقی است.

در سال ۱۳۸۲ باز از بین شاگردانم گروه تنبک تشکیل دادم و در کنسرتی که توسط آموزشگاه نکیسا برگزار شد به مدت سه شب اجرای برنامه نمودند.

چند برنامه با دوست تارنوازم آقای هدایت الله سیاره اجرا کردم که یکی از آن‌ها به خوانندگی آقای ملک مسعودی به مناسبت بزرگداشت حکیم فردوسی شاعر حماسه‌سرای ایران بود.

درسال ۱۳۸۰ کتابی تحت عنوان آموزش تنبک با استفاده از سیستم یک خطی تألیف و تدوین نمودم که در دسترس مربیان این ساز قرار گرفته و تدریس می‌شود.

کتابی دیگری ایشان با نام بیست قطعه برای تک‌نوازی تنبک تالیف کرده اند.

 منبع:کتاب فرفرهنگ -چاپ۱۳۸۴