حضرت آیت الله العظمی محمد علی اسماعیل‏پور قمشه‏ ای

حضرت آیت الله العظمی محمد علی اسماعیل‏ پور (قمشه‏ ای) در واپسین روزهای آذر ۱۳۱۹ شمسی در خانواده‏ ای مذهبی در شهرستان شهرضا (قمشه) چشم به جهان گشودند. پس از فراگیری علوم جدید در زادگاه خود به تحصیل علوم دینی پرداختند و مراحل مقدمات، سطح متوسط و قسمتی از حکمت و کلام را نزد استادان دیار علم‏ گستر خویش فراگرفتند. در ادبیات از محضر حجت الاسلام حاج میرزا نصرالله زارعان و در دروس سطح و حکمت متعالیه از محضر حضرت آیت الله حاج میرزا محمد رضا مهدوی و حکیم وارسته آیت الله شیخ محمد هادی فرزانه بهره‏ ها بردند. مدتی در خدمت حکیم و مترجم بزرگ قرآن کریم، آقای الهی قمشه‏ ای شاگردی کردند. همچنین قسمتی از طب قدیم را نزد استاد دکتر سید محمد حسین مدرسی آموختند.

ایشان در سال ۱۳۳۹ از شهرضا به شهر مقدس قم هجرت نمودند و سطوح عالیه را نزد استادان آن زمان فراگرفتند. مباحث حکمت را نزد علامه سید محمد حسین طباطبایی آموختند و در محضر حضرات آیات عظام امام خمینی، حاج سید محمد رضا گلپایگانی، حاج سید محمد محقق داماد و حاج میرزا هاشم آملی (رضوان الله تعالی علیهم) به تحقیق و تکمیل دروس خارج فقه و اصول پرداختند. ایشان در ضمن تحصیل، علوم حوزوی از مقدمات تا سطوح عالیه و مباحث حکمت و کلام را تدریس می‏ کردند.

گفتنی است که  ایشان از محضر حضرت آیت الله العظمی میرزا هاشم آملی (رحمه الله علیه) بیشترین بهره را بردند و علاوه بر درسهای متداول فقه و اصول، در جلسات استفتائی معظم‏ له نیز حضوری فعال داشتند. همین تلاش علمی سبب شد تا در سال ۱۳۹۳ قمری موفق شوند از استاد خود اجازه اجتهاد مطلق اخذ کنند.

ایشان از سال ۱۳۵۶ تا کنون پیوسته به تدریس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم اشتغال دارند. افزون بر آن در فصل تابستان و پس از تعطیل شدن درسهای رسمی حوزه علمیه جلسات تدریس خارج فقه خود را در شهرضا ادامه می‏ دهند.

معظم‏ له تا کنون در مجموع سخنرانیهای خود که غالباً پس از اقامه نماز جماعت در قم و شهرضا ایراد نموده، یک دور کامل، قرآن کریم را تفسیر کرده‏ اند و اکنون به دور دوم آن مشغول می‏ باشند.

هر چند عمده اشتغال ایشان در تدریس و تدرّس و تحقیق بوده است، ولی در ضمن آن نظارت شرعی و اشراف بر ساخت و مدیریت مدینه العلم صاحب الزمان (عجل الله تعالی له الفرج) و مدارس علمیه اقدمیه و صاحب الزمان (علیه السلام) شهرضا و توسعه و بنای مسجد انصار الحسین در قم و تأسیس محل اقامت طلاب در همان مسجد و نیز مدیریت آن را از سال ۱۳۴۴ شمسی تا کنون بر عهده داشته‏ اند.

ایشان سالهاست که عهده‏ دار مرجعیت فتوایی و استفتایی هستند.

تالیفات

۱- الباقیات الصالحات، کتاب الوقوف و الصدقات

۲- البراهین الواضحات، دراسات فی القضاء(ج۱)

۳- البراهین الواضحات، دراسات فی القضاء(ج۲)

۴- التعالیق علی المجلد الثانی من وسیله النجاه و علی تکمله المنهاج

۵- التعلیقات علی کتاب العروه الوثقی

۶- الحجج البالغات، دراسات فی الربا و بیع الصرف و السلم

۷- الدلائل الظاهرات، استفتائات و استدلالات(ج۱)

۸- المعالم المأثوره(ج۱)

۹- المعالم المأثوره(ج۲)

۱۰- المعالم المأثوره(ج۳)

۱۱- المعالم المأثوره(ج۴)

۱۲- المعالم المأثوره(ج۵)

۱۳- المعالم المأثوره(ج۶)

۱۴- النعم السابغات، دراسات فی المضاربه

۱۵- دقائق الأصول، دراسات فی الأصول(ج۱)

۱۶- رساله مضاربه

۱۷- رساله هدایه المتقین

۱۸- مجمع الافکار و مطرح الانظار(ج۱)

۱۹- مجمع الافکار و مطرح الانظار(ج۲)

۲۰- مجمع الافکار و مطرح الانظار(ج۳)

۲۱- مجمع الافکار و مطرح الانظار(ج۵)

۲۲- ملحقات مناسک حج

۲۳- مناسک حج