نماد سایت سایت معرفی شهرستان شهرضا – شهرضا اینفو

مفرش دوزی

یکی از صنایع دستی تزیینی- کاربُردی ایران “مَفرَش” نام دارد. مفرش دستبافته ای است مستطیل شکل و درب دار به شکل صندوق، که برای حمل و نقل لحاف و تشک یا اسباب و لوازم زندگی درهنگام کوچ عشایر مورد استفاده قرار می گیرد. این دستبافته زیبا، با تکنیک بافت گلیم، و الیاف پشمی الوان بافته می شود و نقوش آن گاهاً برجسته و الحاقی می باشد. نقش و نگارهای مفرش، جذاب و شاد است و تولید آن بیشتر اردبیل، در بین ایلات و عشایر منجمله: عشایر کرمان و ایل شاهسون مرسوم است. روش نگهداری آن حفاظت از بید،رطوبت مداوم، حرارت و آتش، اشعۀ مستقیم و مداوم خورشید، سفید کننده های شیمیایی و اشیای نوک تیز و بُرّنـــــده می باشد و با آب ولرم و صابون و شوینده های معمولی و غیر اسیدی قابل شستن می باشد.

در شهرستان شهرضا چهار کارگاه مفرش دوزی قرار دارد.که دوتا از این کارگاهها به علت از کار افتادگی هنرمندان این هنر فعال نیستند.وفقط دوکارگاه دیگر دراری فعالیت می باشند.امید است چراغ این هنر به دست جوانان این شهر روشن بماند.

کارگاه آقای غلامرضا تنساز در بازارچه ای نزدیک چهارسوق واقع است.هنرمند ارجمند درسال۱۳۳۸ هجری شمسی در شهرستان شهرضا متولد شد.ایشان در سال۱۳۵۸ دیپلم کشاورزی گرفتند. در ایام تحصیل دراوقات فراغت نزد پدر رفته وهنر مفرش دوزی را نزد پدر شان آموختند.ایشان بعد از خدمت سربازی و فراگیری کامل مفرش دوزی نزد پدرشان جای پدر نشسته و چراغ پدر را روشن نگه داشته و همکنون نیز این رشته هنری را ادامه می دهند. برای ایشان آرزوی سلامتی و رونق کسب کارشان راداریم.

مفرش دوخته شده ازکارهای هنر هنرمند ارجمند غلامرضا تنسازاست.

خروج از نسخه موبایل
رفتن به نوار ابزار