نماد سایت سایت معرفی شهرستان شهرضا – شهرضا اینفو

کوه برج روستای هونجان

روستای هونجان از توابع شهرضا که در ۶۰ کیلو متری و جنوب شرقی شهرستان واقع شده است . از شمال به روستای اسفرجان از سمت جنوب به کوه معروف علی جوق و منطقه حنا واز شرق به رودخانه تنگ چاییده و کوه ایزد خواست و از غرب به گردنه خروس گلو و جاده سمیرم به شهرضا و کهرویه محدود است . هونجان دارای زمستان های سرد و بهار و تابستان های معتدل است . در فصل بهار و تابستان با توجه به آب و هوای خوب پذیرای مسافران از شهر ها و نقاط مختلف می باشد . تفرجگاه های معروف می توان به زر چشمه و بیشه های مسیر رودخانه و آبکا که دارای آب معدنی است اشاره کرد . در فصل های بهار و تابستان با توجه به ییلاقی بودن منطقه همه ساله پذیرای ۳۵۰ خانوار عشایری می باشد . آداب و رسوم ماه محرم و صفر این روستا که در نوع بی نظیر است . مراسم ازدواج با استفاده از ساز و نقاره محلی در مدت دو روز با در آوردن عروس در روز اول و داماد در روز دوم و رسم چوب بازی تا منزل داماد که مردم آن را همراهی می کنند و در عصر روز دوم با مراسمی داماد را اصلاح می نمایند که بستگان و دوستان داماد با ریختن پول و هدایایی تا زمانی که سلمانی مشغول انجام اصلاح می باشد به پایکوبی می پردازند . مذهب همه مردم روستا شیعه الثنی عشری است و با زبان ترکی صحبت می کنند . روستای هونجان از توابع شهرضا که در ۶۰ کیلو متری و جنوب شرقی شهرستان واقع شده است . از شمال به روستای اسفرجان از سمت جنوب به کوه معروف علی جوق و منطقه حنا واز شرق به رودخانه تنگ چاییده و کوه ایزد خواست و از غرب به گردنه خروس گلو و جاده سمیرم به شهرضا و کهرویه محدود است . هونجان دارای زمستان های سرد و بهار و تابستان های معتدل است . در فصل بهار و تابستان با توجه به آب و هوای خوب پذیرای مسافران از شهر ها و نقاط مختلف می باشد . تفرجگاه های معروف می توان به زر چشمه و بیشه های مسیر رودخانه و آبکا که دارای آب معدنی است اشاره کرد . در فصل های بهار و تابستان با توجه به ییلاقی بودن منطقه همه ساله پذیرای ۳۵۰ خانوار عشایری می باشد . آداب و رسوم ماه محرم و صفر این روستا که در نوع بی نظیر است . مراسم ازدواج با استفاده از ساز و نقاره محلی در مدت دو روز با در آوردن عروس در روز اول و داماد در روز دوم و رسم چوب بازی تا منزل داماد که مردم آن را همراهی می کنند و در عصر روز دوم با مراسمی داماد را اصلاح می نمایند که بستگان و دوستان داماد با ریختن پول و هدایایی تا زمانی که سلمانی مشغول انجام اصلاح می باشد به پایکوبی می پردازند . مذهب همه مردم روستا شیعه اثنی عشری است و با زبان ترکی صحبت می کنند .

بنابه اظهار آقای بلیو ( Balyu) ” مورخ انگلیسی ” طایفه ای از ترکان پس از مهاجرت از جنوب و غرب دریاچۀ ESK KOL به سمت ایران مهاجرت و ایشان از نیاکان دو طایفۀ قشقائی یعنی شش بلوکی و فارسی مدان می باشند. ( لارنس لاکمارت ۱۳۴۴ صص ۶۴-۹۳ ) لذا زبان رسمی روستای هونجان ، فارسی با گویش ترکی ، مذهب اسلام با گرایش شیعی است.

بنا به اظهار اهالی محلی روستای هونجان ؛کوهی معروف به کوه برج در ابتدای روستاهست ، که روی قله کوه برجی قرار دارد که گفته می شود در زمان قلتغ شاه روی قله کوه برای دیدبانی ساخنه شده است.

برج دیدبانی به گفته اهالی مربوط به دوره قلتغ شاه می باشد.برج دیدبانی به گفته اهالی مربوط به دوره قلتغ شاه می باشد.

برج دیدبانی به گفته اهالی مربوط به دوره قلتغ شاه می باشد.

 

خروج از نسخه موبایل
رفتن به نوار ابزار