نماد سایت سایت معرفی شهرستان شهرضا – شهرضا اینفو

گردشگری شهرضا

نویسنده:استادمجرب آقای مصطفی جهانمردی

شهرمان شهرضا غریب است مسئولیت آشنا کردن دیگر هموطنان عزیزمان  با شهرضا بر عهده خود ماست . در این مورد یکی دونکته به نظرم رسید که بیان آن را برای همشهریان دلسوز و  فرهنگ دوست لازم دیدم  .

سعی کنیم به شکلهای گوناگون  بکوشیم تا شهر را از این حالت انزوا و بی تحرکی  خارج کنیم یکی از این کار ها دعوت از اردو ها ی اداری و دانش آموزی و گردشگری از شهر های دیگر به این منطقه است . کاری که بسیاری از شهرستانهای کشور انجام داده و آن مناطق را به قطب توریستی کشور تبدیل کرده اند .با شروع این حرکت کم کم کاستی ها شناخته میشود و با همکاری افراد مشتاق به میراث فرهنگی  این کاستی ها به مرور  بر طرف می گردد . در این زمینه ما فعلا در یک حالت بلاتکلیفی قرار داریم و چیزی به اسم گردشگری در شهرضا رسما به راه نیفتاده است و این نیازمند اتصال به مراکز گردشگری سایر شهرستانها و دعوت کردن گروه ها به این شهر است . هرچند در ابتدای کار مشکل و نشدنی به نظر می رسد ولی باید کوشید

به مصداق سخن زیبای مولوی :  )         کوشش بیهوده به از خفتگی ( است
کوشش ما در این زمینه فعلا منافع مادی برای شهر ندارد ولی این کوشش بیهوده نیست چون موجب روشن شدن موتور این کار برای استفاده آیندگان می شود

اما قسمت اصلی  این امر مهم به گردن مدارس و مسئولان آنهاست و یا به بیانی دیگر  .
انجام قسمت مهمی از کار گردشگری  باید از مدارس شهر شروع شود .

متاسفانه خیلی از همشهریانمان آشنایی چندانی با آثار و ابنیه تاریخی شهر ندارندو نه تنها خود بزرگتر ها نسبت به موضوع اهمیت نمیدهند بلکه   به همین نسبت کودکان را نیز به دیدن و آشنایی با تاریخچه و فرهنگ و ابنیه  شهر  همراهی وترغیب نمیکنند . و این بسیار تاسف بار است . هر چند این یک درد کلی مملکت است و همه جا به چشم میخورد  چنانچه اصفهانی و یا شیرازی های زیادی هستند که هنوز  حتی داخل چهل ستون و عالی قاپو و یا تخت جمشید  را ندیده اند .

 ایجاد انگیزه توجه به میراث فرهنگی وظیفه فرهنگیان عزیز شهرمان است . اماکن زیادی برای بازدید دانش آموزان در شهرضا وجود دارد ولی توجه چندانی نمی شود . بازارچه قدیمی با چهارسوق و تیمچه ها و کاروانسراها و مسجد جامع و کسب و کار های روبه فراموشیش  حرفهای زیادی براگفتن دارند . مساجد نو و خان و حاج عبدالحمید و عصار خانه گوشه دیگری از فرهنگ شهرمان است  . کارگاه های هنری و سنتی قدیمی فراوان از جمله سرامیک سازی و کوزه گری در شهرضا وجود دارد که برای کودکانمان بسیار جالب و جذاب است . در اطراف شهر از کارخانه نوین و خانه مدرس در اسفه تا ده ها برج کبوتری ( که متاسفانه همه اش روبه غروب و ویرانی است ) و برای بیان زندگی یک قرن پیش مردم شهرضا و آشنایی با زندگی اجتماعی آنان مفید است . برای آشنایی بیشتر با اماکن قدیمی  باید همشهریان بخصوص دانش آموزان از قلعه های روبه ویرانی دهک و مسینه و سولار وبقیه قلعه ها ی ضلع جنوبی شهر دیدار کنند .

به یاد داشته باشیم هیچ توریست و گردشگری برای دیدن ساختمانهای نوساز ما رغبت و علاقه ای ندارد مردم دنیا هزینه های سنگینی را متقبل میشوند تا از این سوی دنیا به تماشای مکانی که بوی خوش کاهگل گذشته را میدهد به آنسوی دنیا  بروند . باید یاد داشته باشیم هر ساختمانی برای ویرانی و نوسازی مناسب نیست و گاهی باید از اماکن قدیمی قابل مرمت به جدیت مراقبت گردد .  کوتاهی کردن در این مقوله ضرر و زیانش به کودکانمان  بر می گردد چون جذب گردشگر و رونق گردشگری رونق اقتصادی و کار را در آینده در پی خواهد داشت  . حقیر به عنوان یک همشهری  در صورت نیاز به همراهی و راهنمایی در حد وسعم برای هر گروه و مدرسه ای در این راه اعلام آمادگی می کنم تا بتوانیم به مرور این مهم را انشاءالله  به انجام برسانیم .

مصطفی جهانمردی ۰۹۱۳۲۲۱۷۲۱۰  

کس نخارد پشت من

             جز

               ناخن انگشت من 

خروج از نسخه موبایل
رفتن به نوار ابزار