نماد سایت سایت معرفی شهرستان شهرضا – شهرضا اینفو

صنایع دستی قمشه (شهرضا)

صنایع دستی قمشه (شهرضا)

حاجی پیرزاده در سفرنامه خود در سال ۱۳۰۳هجری قمری. در مورد صنایع دستی قمشه نوشته است: ((کسب و صنعت غالب اهل قمشه گیوه چینی و تخت کشی است.)) محمد حسن میرزا در سفرنامه خود در سال ۱۳۰۷ هجری قمری چنین نوشته است: (( صنایع آن غیر از نساجی پنبه چیز دیگری نیست.))

صنایع دستی قمشه را می توان به دو دسته تقسم کرد:

سفال و سرامیک سازی: سرامیک و کاشی قمشه به سه مرحله تقسیم می شود:

به طور کلی علل استقرار و توسعه ی صنعت سرامیک در قمشه عبارتند از:

قالی بافی:

قالی بافی نیز از صنایعی هست که خدمت زیادی در قمشه دارد. اما ظاهرا از دوره قاجاریه رواج پیدا کرده است. زمانیکه سید میرزا نامی از اهالی قمشه دو زن از آبادی هونجان به همسری خود انتخاب کرد.و چون آن ها از نژاد ترک بودند و قالی بافی می دانستنید در قمشه شروع به قالی بافی کردند سید میرزا چون از توانایی مالی خوبی برخوردار بود. و همچنین فردی با ذوق بود در تهیه طرح و نقشه ی قالی بافی به زنان خود کمک نمود تا جایی که خود طراح نقشه ای به نام نقشه ی سید محمد میرزا گردید.

اما بافت قالی به سبک جدید به همت یدالله خان از اهالی اصفهان در سال۱۳۰۵ هجری قمری آغاز شد و سپس توسط زنان نائینی که اغلب قالی باف بودند ادامه پیدا کرد، اما به طور اخص توسعه ی قالی بافی از سال۱۳۳۰ هجری شمسی به بعد یعنی زمان مهاجرت مالی وسیع قبایل ترک نژاد به شهرضا و اطراف آن آغاز گردید و استقرار آن ها در این منطقه و نیاز مادی و ذوق و سلیقه ای که داشتند. این هنر را توسعه داد تا جایی که امروز یکی از مهمترین و زیباترین قالی های ایران وجهان در علی آباد جمبزه بافته می شودو به نام قالی(( یلمه)) یکی از اقلام صادراتی ایران می باشد.

منبع: کتاب تاریخ هزار ساله شهرضا- صفحه ی ۲۰۹ چاپ۱۳۷۸ تالیف ولی اله مسیبی

 

خروج از نسخه موبایل
رفتن به نوار ابزار