نماد سایت سایت معرفی شهرستان شهرضا – شهرضا اینفو

آزاد خان افغان و قمشه

قصبه قمشه از توابع اصفهان و بسیار خوش آب و هوا و در آراستگی و پیراستگی و کثرت حدایق و بساتین محکم مانند اصفهان با لطف و صفا بود و حصاری داشت بسیار محکم و استوار و اهلش هر یک پرخاشجویی مانند اسفندیار بودند .
فرمان والا جاه آزادخان را امتثال ننمودند و در یک جنگ و جدال و فساد و فتنه بر روی خود گشودند . پس عالیجاه فتحعلی خان افشار ارومیه سالار بود نامدار سرداری بود با اقتدار حسب الامر والا جاه آزادخان با لشکری جرار همه پرخا شجو و خونخوار از افغان و ازبک و بلوچ و اتراک و الوار و اکراد آن از حص حصین را محاصره نمود و از درون و بیرون بسیاری به جنگ و جدال مقتول گردیدند و آخرالامر به ضرب توپ و خمپاره آن حصار استوار را مانند دل عشاق هجران کشیده، خراب نمودند .
و تا سه روز قمشه  را به قتل و غارت و تاراج دادند. و زنان و پسران و دخترانی را به اسیری بردند. و بعضی از اهل قمشه در زیرزمین ها پنهان شده آن ستمگران بی رحم و مروت کاه و دود در آن زیر زمین نهادند و ایشان را هلاک نمودند . و قصبه که قمشه را چون دل عشاق فراق کشیده خونین جگری، رونق وخراب مانند روی مهجوران، در بد رستم دیده، بی آب و تاب نمودند. العیاذ بااله من غضب الله.

از آن قصبه که رشک چین بود/ در خور هزار آفرین بود

افسوس که شد زباد عدوان/پون زلف بتان چین پریشان(۱)

محقق: عماد الدین منصف

پی نوشت:


۱-کتاب رستم التواریخ نوشته محد هاشم آصف- به تصتیح محمد مشیری- تهرا ن –آ بان ماه سال ۱۳۴۸ – صفحه ۲۶۳

کتاب رستم‌ التواریخ اثری از محمدهاشم آصف از مورخین دوره زندیه و اوایل قاجار است که تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران در دوره سلطنت شاه  حسین صفوی و استیلای افاغنه و افشاریه و زندیه تا آغاز دوره قاجار را روایت می‌کند. کتاب رستم‌التواریخ در سال ۱۳۴۸ به تصحیح محمد مشیری توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.

خروج از نسخه موبایل
رفتن به نوار ابزار