هنرمند ارجمند محمّد شجاعی

هنر مند ارجمند محمد شجاعی

محمّد شجاعی متولّد سال ۱۳۵۹ شهرستان شهرضا است. درخانواده‌ای هنردوست که ذوقِ هنر و موسیقی، صدای خوش، طبع شعر و خطّ خوش در آن، موروثی است به دنیا آمد.موسیقی را از ۵ سالگی آغاز کرده و همچنان تشنۀ یادگیری است. ایشان فارغ‌التحصیل هنرستان هنرهای زیبا در رشتۀ نگارگری، نقّاشی ایرانی (مینیاتور) و کارشناس ارشد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه اصفهان است.

دبیر زبان و ادبیّات فارسی، مدرّس آواز و تار و سه‌تار و پژوهشگرحوزۀ ردیف موسیقی ایرانی و ادبیّات است. عضو خانۀ موسیقی ایران و عضو سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرضا است. ایشان بنیان‌گذار هنر سوخت‌نگاری در شهرضا و ابداع کنندۀ روشی نوین در هنر یاد شده است.  درموسیقی از محضر استادانی چون: هوشنگ ظریف، فرهنگ شریف، جلال ذوالفنون، محمّدعلی کیانی‌نژاد، سیّد نعمت‌اللّه ستوده و سیّد رضا طباطبایی بهره‌مند شده است.

هنر مند ارجمند محمد شجاعی

هنر مند ارجمند محمد شجاعی

عمدۀ فعّالیّت‌های ایشان صرف نگارش مقاله‌های پیوند شعر و موسیقی، تألیف کتاب‌های موسیقی و تدریس و تربیت شاگردانی است که اکثر آنها در رشتۀ موسیقی ادامۀ تحصیل داده و با معرّفی ایشان، به کلاس استاد هوشنگ ظریف راه یافته‌اند و هم‌اکنون جزء نوازندگان و مدرّسان خوب موسیقی هستند.

از فعّالیّت‌های ایشان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ـ همکاری با گروه موسیقی جوان به عنوان خواننده و نوازنده، به سرپرستی استاد محمّدعلی کیانی‌نژاد و اجرای کنسرت موسیقی در تالار وحدت تهرا ن به خوانندگی زنده‌یاد ناهید دایی‌جواد اصفهانی (خوانندۀ قدیمی برنامۀ گُلها)، آقای سینا سرلک و سارنگ سیفی‌زاده (۱۳۸۱).

ـ شرکت در جشنوارۀ موسیقی فجر با گروه جوان به عنوان خواننده و نوازندۀ تار و دیوان (۱۳۸۲).

ـ اجرای برنامۀ موسیقی با گروه جوان به عنوان خواننده و نوازنده تار در حضور استادان طراز اوّل موسیقی ایران در فرهنگسرای ارسباران  به دعوت جناب آقای مهدی ستایشگر(مدیر مجلّه هنر موسیقی) به مناسبت چاپ پنجاهمین شمارۀ مجلّۀ هنر موسیقی (۱۳۸۲).

ـ کنسرت موسیقی با گروه موسیقی جوان در تالار وحدت تهران  به عنوان خواننده و نوازندۀ تار، به نفع زلزله‌زدگان بم و به یاد مرحوم استاد ایرج بسطامی (۱۳۸۲).

ـ اجرای کنسرت موسیقی در جشنوارۀ امارات متّحدۀ عربی به دعوت سازمان صنایع دستی اصفهان به مدّت چهار سال پیاپی (۱۳۸۳).

ـ  نوازندگی در آلبوم ردیف آوازی مکتب اصفهان به روایت استاد سیّد رضا طباطبایی (۱۳۹۳).

ـ  همکاری با صدا و سیمای شهرکرد (شبکۀ جهان‌بین) در ضبط قطعات موسیقی به عنوان نوازنده تار، سه‌تار، عود و دیوان به خوانندگی هاشم حبیبیان دهکردی، مسلم جهان‌پناه و بابک صفی‌خانی دهکردی (۱۳۹۶).

ـ همکاری با رادیو فرهنگ تهران و مصاحبه  و اجرای زنده موسیقی و تنظیم تصنیف رسوای زمانه اثر مرحوم استاد همایون خرّم و نوازندگی کلّیۀ سازهای تصنیف مذکور که در برنامۀ سازِ نوروز پخش گردید (۱۳۹۲).

ـ شرکت در جشنوارۀ موسیقی کشوری استاد جلیل شهناز و دریافت لوح تقدیر و جایزۀ ویژه در بخش تارنوازی در گروه سنّی خود در بین شرکت‌کنندگان، از هیأت داوران؛ استادان: هوشنگ ظریف، فریدون شهبازیان، سیامک جهانگیری (۱۳۹۳).

ـ  همکاری با استاد ظریف در مسترکلاس‌های ایشان در اصفهان به پیشنهاد استاد، برای تدریس به هنرجویان سطح پایین‌تر کلاس (۱۳۸۴).

ـ  سرپرست گروه موسیقی استاد ظریف در شهرضا.

ـ ابداع کوک‌های جدید برای تار.

آثار تألیف شده و در دست تألیف ایشان عبارت‌اند از:

ـ نگارش تعدای از قطعات کتاب ۲۸ قطعه برای تار و سه‌تار اثر استاد هوشنگ ظریف که از روی اجراهای استاد به خطّ نت درآمده و توسّط انتشارات سرود به چاپ رسیده است.

ـ نگارش کتاب حاضر و همچنین نگارش تعدادی از چهارمضراب‌های استاد فرامرز پایور برای تار و سه‌تار  (در دست انتشار).

 

ـ نت‌نگاری و ویرایش کتاب ریتم‌های زورخانه‌ای اثر استاد فرامرز نجفی تهرانی به پیشنهاد خودِ استاد.

ـ نگارش کتاب‌های کمک‌آموزشی تار و سه‌تار (در دست انتشار).

ـ نگارش مقاله‌های پیوند شعر و موسیقی.

ـ  پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد ایشان در دانشگاه اصفهان با عنوان «تحلیل بازتابِ عروضِ شعر فارسی در ردیفِ آوازی موسیقی ایران» که با نمره بیست و درجۀ  عالی دفاع شده و مورد پذیرش قرار گرفته است (در دست انتشار).

ـ  مجموعۀ اشعار (در دست انتشار).

پژوهشگر: عماد الدین منصف