چکاوک کاکلی را می‌شناسید؟

چکاوک کاکلی را می‌شناسید؟ ممکن است در طول سفر این پرنده را کنار اتوبان‌ها یا خیابان در حال جستجوی غذا دیده باشید. اگر از قدیمی‌ها نام این پرنده را بپرسید احتمالا به شما بگویند گنجشک شاخ‌دار است. اما نام این پرنده چکاوک کاکلی یا  Crested Lark است. پرنده‌ای که معمولاً در طول برنامه‌های پرنده‌نگری بسیار با آن مواجه می‌شویم و اغلب پای ثابت چک‌لیست‌های پرنده‌نگرها به شمار می‌آید. در این مقاله سعی شده‌است که درمورد این پرنده، نوع تغذیه، زیستگاه و رفتارهای شگفت انگیز آن گفته شود تا با این پرنده خوش آوا آشنا شوید. همراه ما باشید.

چکاوک کلی

چکاوک کاکلی از جمله گنجشک‌سانان ایران و گونه‌ای از چکاوک است که به دلیل تاج پرهایی که در هنگام نمایش یا جذب ماده و هنگام آواز خواندن نمایان می‌شوند، از ۸۱ گونه دیگر چکاوک متمایز شده است.

چکاوک کاکلی پرنده‌ای معمول در مناطق بیابانی و خشک سرزمین‌های معتدل است که اغلب در کنار جاده‌ها، مزارع غلات و همچنین در نزدیکی خطوط ریلی، اسکله‌ها و فرودگاه‌ها به وفور یافت می‌شود.

این پرنده، آواز خواندن در ارتفاع ۳۰ تا ۶۰ متری از سطح زمین می‌باشد. این رفتار تقریباً شبیه آواز خواندن چکاوک آسمانی است با این تفاوت که چکاوک آسمانی در هنگام اوج‌گیری هم می‌تواند به آواز خواندن ادامه دهد اما چکاوک کاکلی معمولاً در ارتفاعی مشخص “درجا بال‌زنی” کرده و آواز می‌خواند.

این پرنده در فرورفتگی‌های کم‌عمق و کوچک زمین، اغلب در مناطق بایر و حومه شهرها لانه می‌سازد. لانه‌ها ساختار نامرتبی دارند که عمدتاً از علف‌های خشک و ریشه گیاهان تشکیل شده‌اند. هر لانه پس از هر بار جفت‌گیری موفق، میزبان ۳ تا ۵ تخم خواهد بود. تخم‌ها دارای خال‌های قهوه‌ای کاملا مشخص بوده و جوجه‌ها پس از ۱۱ تا ۱۲ روز از تخم بیرون می‌آیند.

مانند بسیاری دیگر از گونه‌های چکاوک‌، جوجه‌ها خیلی زود و پس از ۸ روز لانه را ترک کرده و در ۱۵ تا ۱۶ روزگی می‌توانند پرواز کنند.

این گنجشک‌سان در درجه اول از غلات و دانه‌هایی مانند جو دوسر، گندم و جو تغذیه می‌کند. اما حشرات به ویژه سوسک‌ها نیز از جمله غذاهای مورد علاقه و پر استفاده این گونه هستند. پرندگان خردسال توسط هر دو والد تغذیه می‌شوند و معمولاً قبل از اینکه قابلیت پرواز داشته باشند لانه را ترک کرده تا بتوانند به تنهایی غذای مورد نیاز خود را پیدا کنند.

در اکثر مناطق شکارممنوع و حتی زمین های کشاورزی و باغات شهرستان شهرضا این پرنده زیبا دیده می شود. من خود در صحرای پودان این پرنده زیبا و خوش صدا را دیده ام.

منبع:سایت آوای بوم

محقق:عمادالدین منصف